Företag

Privat

Hög frekvens av besökare gjorde Ladda+ till ett enkelt val

Hög frekvens av besökare gjorde Ladda+ till ett enkelt val

Utan elbilsladdare färre besökare och kunder. Så ser verkligheten ut för publika besöksmål, inte minst inom hotell och restaurang. Björkhaga Hotell valde en användarvänlig laddlösning för kunder och anställda – en lösning som genererar en extra inkomst utan extra administration.

– Från början var det ju Tesla som drog i gång elbilssystemet och det var där vi började. Men det begränsade oss till en viss kundgrupp, säger Peter Lundberg.

Tillsammans med Katarina Kvarnström äger och driver Peter Björkhaga Hotell & Konferens liksom Mullsjö Hotell & Konferens, två anläggningar där man återkommande har långväga gäster som allt oftare kör elbil – och inte bara Tesla.

Fler laddpunkter för en bredare kundgrupp

– Elpriserna drog i väg och vi behövde en bättre långsiktig lösning för både debitering och prissättning. Dessutom behövde vi tillgodose en bredare kundgrupp och få fler laddpunkter, säger Peter.

Han kontaktade sin lokala elektriker för att få hjälp. Flemming Persson på Franks El i Mullsjö presenterade Elkedjans lösning Ladda+, en paketlösning med hårdvara, installation och plustjänster som gör det enklare för alla att både ladda, betala och få ersättning för sin anläggning – med minimal administration.

Individuell prissättning ett bra incitament

Ladda+ möjliggör individuell prissättning vilket är ett stort plus för Björkhaga Hotell och Mullsjö Hotell.

– Nu kan vi använda oss av olika priser beroende på om det är en återkommande gäst, personal eller besökare. När vi har ramavtalsgäster som bor här ofta kan vi till exempel erbjuda dem fri laddning och det är ett fint incitament, säger Peter.

Enkel betallösning och minimal administration

Den andra stora fördelen med Ladda+, förklarar Peter, är enkelheten för den som ska nyttja elbilsladdningen.

– Du laddar bara ner appen Monta, kopplar ditt betalkort, pluggar in en egen laddkabel och så är du i gång. Vi själva kopplar Monta till vår bank för intäkter och Monta sköter all administration.

Det är en enkel och användarvänlig lösning för alla parter. Den som använder laddaren kan också betala via Apple Pay, Google Pay eller lägga till en laddningsnyckel i sin Wallet och starta laddningsprocessen genom att blippa den.

– När du skannar QR-koden på laddaren kan du välja att ladda ner appen eller skriva in ditt kontokort direkt vilket förenklar för utländska besökare, säger Peter.

Viktigt samarbete med lokal elektriker

Fyra laddplatser på respektive hotell har installerats med lastbalansering så att kökens behov av strömförsörjning aldrig äventyras. Som näringsidkare kunde Peter söka stöd hos Naturvårdsverket för installationen och man har beviljats 15 000 kr för varje laddpunkt.

– Det visar att man också från myndigheternas sida vill bredda laddningsmöjligheterna även på landsbygden, säger Peter.

Han förklarar att det nära samarbetet med sin lokala elektriker också har betytt mycket för själva affären. Den lokala kopplingen med snabb support är värdefull. Flemming Persson, Franks El, berättar:

– Vi jobbar nära våra kunder och löser deras behov. För mig som leverantör är det också värdefullt att ha Elkedjan i ryggen vilket gjorde det möjligt att erbjuda den här lösningen. Idag har vi flera industrier och fastighetsbolag som också valt Ladda+ för att göra det enkelt för anställda och hyresgäster. Den här lösningen fungerar också för den som bor i villa. Ladda+ gör det enkelt för alla, säger Flemming Persson.

”Vi behövde fler laddplatser för service och utveckling av vår verksamhet. Ladda+ och Monta var ett enkelt val”, säger Peter Lundberg, Björkhaga Hotell & Restaurang/Mullsjö Hotell & Restaurang.

”Vi behövde fler laddplatser för service och utveckling av vår verksamhet. Ladda+ och Monta var ett enkelt val”, säger Peter Lundberg, Björkhaga Hotell & Restaurang/Mullsjö Hotell & Restaurang.

Vill du att vi berättar mer?