Service - Eller konsten att lösa problem

Service - Eller konsten att lösa problem

Anders Lindgren är lite stressad, har svårt att koppla av, det märks. Det har varit två tuffa dagar med strömavbrott i ett bostadsområde, så det är inte konstigt.
- Service är en viktig del för oss, så det här är lite av vår vardag. Att snabbt finnas på plats när något händer.

ELKEDJANMEDLEM
VATTHAMMARS ELEKTRISKA - BORLÄNGE

Service ur ett större perspektiv är det vi jobbar med. Små installationer, passer- och larmsystem. Och just nu gör vi mycket fiber; blåser, svetsar och mäter. Om man ska sammanfatta så löser vi problem för våra kunder.

Ni startade redan 1903, det har hänt en del sedan dess?
Ja, vi installerade faktiskt det första gatljuset i Borlänge. Ända fram till fyrtiotalet var vi mer eller mindre ansvariga för infrastrukturen i stan; kraftverk, nät… och gatljus.

Berätta om ett ”typiskt Vatthammar-projekt!”
- Det kan vara byte av ljus i en skola. ROT-renoveringar i ett bostadsområde.
Nu håller vi på med ett passersystem för 200 lägenheter. Port, bokning av tvättstuga med mera.

Varför väljer man Vatthammars El?
- Det är en kombination av många saker; vi har en lång historia, man känner till oss och vet hur vi jobbar. Vi kanske inte alltid är billigast i anbudsögonblicket, men på sikt.

Vad krävs av en elektriker idag, som inte fanns med i rollen tidigare?
- Det krävs mycket, det är svårt att få tag i rätt människor. Man måste vara självgående direkt. Vi är under en stark omvandling i branschen, så är det. Det krävs djupa kunskaper, men också servicekänsla. Man måste kunna läsa av kunden, sälja på plats. Våga fråga.

Hur drar ni nytta av medlemskapet/ägandet i Elkedjan?
- Vi var ju med redan från början och tror på själva grundidén. Centrala avtal och samarbete med andra medlemmar. Jag värdesätter tillhörigheten.

Hur ser Vatthammars El ut om tio år?
- Vi ska växa inom de områden vi är idag. Kanske mer på telesidan.

Elkedjan om tio år?
- Vi måste växa rejält som kedja med fler centrala avtal. Volymen är viktig. Prisbilden är en käpphäst, det gäller framförallt på ”kanterna i sortimentet”, typ tele och fiber.
Vi måste verkligen vara ”på” här.  Annars gör man ett bra jobb från kedjans sida, framförallt när det gäller sortiment och leveranstider.

(Vatthammars har också ett nära samarbete med Henningsson El i Falun när det gäller leveranser från Elkedjan). Även den säljutbildning och företagsledarutbildning som vi startat från kedjans sida ligger i linje med Anders tankar om ”den nya elektrikern”. Så det känns som vi tillsammans är på rätt spår.

När vi lämnar Anders är han redan i full gång med nästa projekt, telefonen ringer hela tiden.

Service i praktisk handling. Vatthammars El i ett nötskal.